Enkele bekende theologen en geestelijken zijn destijds uitgenodigd het mysterie van het beeld te beschrijven.
‘Le Christ et la Madeleine’ is het enige bewaard gebleven beeld van Christus in Rodins oeuvre. De voorstelling is ontroerend: Maria Magdalena die haar hoofd buigt naar het hart van de gekruisigde, uitgeputte Christus. De wijze waarop de verstrengelde figuren half uit het marmerblok gehouwen zijn benadrukt dit dramatische moment. De hele tragedie van veroordeling, lijden, kruisiging en daarna verstilde bewening is gebundeld in dit ene, magistrale kunstwerk. Anderzijds leidt het door Rodin sensueel vormgegeven lichaam van Maria Magdalena af van de zwaarte en droefheid van het onderwerp.
Er zijn van ‘Le Christ et la Madeleine’ twee exemplaren in marmer gemaakt, waarvan het eerste in opdracht van staalmagnaat en collectioneur August Thyssen (1842-1926); dit iets kleinere beeld bevindt zich nu in het Museo Thyssen-Bornemisza in Madrid. Baron Thyssen ontwikkelde een vriendschap met Auguste Rodin, wat in 1905 resulteerde in een opdracht voor een serie van zeven marmeren beelden, alle te zien in het museum. ‘Le Christ et la Madeleine’ is het enige beeld uit de serie dat op verzoek van Thyssen na zijn overlijden aan het hoofd van zijn kist werd geplaatst.
Het zeldzame marmeren beeld Le Christ et la Madeleine van Auguste Rodin dat vorig jaar bij ons tentoongesteld was en te koop stond blijkt te zijn gekocht door het gerenommeerde Paul Getty Museum in Los Angeles. De religieus-erotische sculptuur van de beroemde beeldhouwer kwam na 10 maanden Ede en een week op Pan Amsterdam op de Tefaf 2013 in Maastricht te staan. Daar werd het nog voor de opening in samenwerking met Pieter Hoogendijk verkocht aan Daniel Katz, met het Paul Getty Museum als eindbestemming. Nu duikt het werk op in Los Angeles. Deze versie van Le Christ et la Madeleine werd rond 1908 door Rodin gehouwen in opdracht van de Weense staalmagnaat Karl Wittgenstein, vader van de beroemde filosoof. Veel later kwam het werk in bezit van een Nederlandse verzamelaar, die het in 1964 bij Sotheby’s Londen had gekocht voor 10.800 Britse ponden (destijds ongeveer 110.000 gulden). Zijn zoon, een internationaal opererende ondernemer in Gelderland, gaf het in consignatie aan Simonis & Buunk die het o.a. aanbood aan het museum van de Mexicaanse ondernemer Carlos Slim, die de grootste Rodin-collectie bezit buiten Frankrijk.
Dat ‘de Rodin’ door het Paul Getty Museum werd verworven is niet verwonderlijk. “Rodin was een revolutionair kunstenaar die een groot stempel heeft gedrukt op de ontwikkeling van de moderne beeldhouwkunst”, aldus Timothy Potts, directeur van het museum. “Le Christ et la Madeleine is een krachtig en expressief werk dat alle belangrijke elementen van Rodins stijl in zich verenigt. Ik twijfel er niet aan of het beeld zal één van de meest populaire hoogtepunten worden van onze collectie”. Anne-Lise Desmas, conservator van het Department of Sculpture and Decorative Arts van het museum licht toe: “Behalve dat het een buitengewoon indrukwekkend en adembenemend stuk is, biedt het een kritisch referentiepunt voor onze verzameling laatmoderne en hedendaagse sculptuur.” Le Christ et la Madeleine is het tweede werk van Rodin in de collectie van het museum.
De Telegraaf publiceerde over de aanwinst van het Paul Getty Museum.