Hein Kever behoort tot de bekendste schilders van de Larense School. Hij werd vooral bekend door zijn in losse toets en harmonieuze kleuren geschilderde interieurs met figuren, bloemen, boeren en kinderen. Men bewonderde daarin de atmosfeer, de lichtval en kleuren, zoals helder groen en warm dieprood.
Kever groeide op in een welgestelde Amsterdamse familie en toonde als kind al een groot talent voor tekenen. Jozef Israëls, een familievriend, adviseerde Kever eerst het lithografievak onder de knie te krijgen. Daarna leerde hij tekenen aan de Academie in de Oudemanshuispoort en oefende hij zelf thuis op het schilderen van stillevens. In 1870 introduceerde Jozef Israëls hem op het atelier van Johan Greive. Na diens dood in 1872 trok Kever naar Eemnes om landschappen te schilderen, altijd zonder figuren. Voor dat laatste ging hij naar Antwerpen om zich daar aan te Academie onder leiding van Charles Verlat te bekwamen in het figuurschilderen. Vanaf 1878 woonde Kever voornamelijk in Laren en Blaricum, terwijl hij voor de winters een atelier in Amsterdam aanhield. Na zijn huwelijk in 1887 vestigde hij zich definitief in Laren en werd op verzoek van Anton Mauve zijn overbuurman.
Kever was van nature niet iemand die het gezelschap van andere mensen opzocht. Met Geo Poggenbeek en zijn vrouw hadden Kever en zijn echtgenote wél goede contacten. Ook met de buren Mauve en Neuhuys stond hij op goede voet, kreeg regelmatig raadgevingen van hen die echter weinig invloed hadden op zijn stijl van schilderen. Zijn grootste succes en bekendheid dankte Kever aan zijn werk met Gooise boereninterieurs die erg geliefd waren bij het Nederlandse publiek, maar ook gevraagd werden in het buitenland, vooral in de Verenigde Staten. Kever was een harde en consciëntieuze werker met een grote productie, zonder dat de kwaliteit van zijn schilderijen eronder te lijden had. In zijn atelier met een Goois interieur werkt hij aan zijn boerentaferelen. Aanvankelijk nog met een vrij strakke toets, die in de loop der jaren steeds losser werd; en altijd met een harmonische lichtinval, zonder sterke contrasten. Niet alleen ontving Kever onderscheidingen voor zijn werk in Nederland zowel als buitenland, ook werd hij in 1901 geëerd met een solo tentoonstelling in de kunstzaal van Pictura in Amsterdam.