Johannes Christiaan Karel Klinkenberg was gespecialiseerd in het historische stadsgezicht, vaak zonovergoten, de gevels spiegelend in het water van een gracht of binnenhaven. Tijdgenoten bewonderden het zonlichteffect in zijn schilderijen: een sterk, schitterend licht, dat het witte zandsteen en de rode baksteen van de Oudhollandse gevels sterk deed oplichten.
Klinkenberg wordt geboren in Den Haag, waar hij vrijwel zijn hele leven zou blijven wonen, werken en uiteindelijk ook zou overlijden. Hij volgt zijn opleiding aan de Haagse Tekenacademie waar hij les krijgt van de maritieme schilder Louis Meijer. Na diens overlijden gaat hij in de leer bij de historie-genreschilder Christoffel Bisschop. Van Bisschop leert hij om te gaan met licht en reflectie, wat een belangrijke rol zou spelen in zijn oeuvre. Aanvankelijk in zijn historische genreschilderijen, maar al gauw ontpopt Klinkenberg zich als de specialist van het zonnige Hollandse stadsgezicht. In tegenstelling tot de soms wat zware en donkere stadsgezichten van zijn tijdgenoten George Hendrik Breitner en Floris Arntzenius ogen die van Klinkenberg licht en vrolijk. Zonlicht speelt over de oker en bruin gekleurde huizen die gereflecteerd worden in het water. Bomen zijn meestal frisgroen – slechts af en toe schildert hij in de winter – en lucht en water zijn blauw. Het kenmerkende grijs van de Haagsche School is afwezig in zijn werk. Figuren spelen nooit de hoofdrol, eerder was Klinkenberg gecharmeerd van de boten die hij in de grachten en binnenhavens van de Hollandse watersteden zag. Om tot een evenwichtige, perfecte compositie te komen plaatst hij historische gebouwen waar hij ze op zijn schilderijen het beste vindt uitkomen, maar steeds herkenbaar. Het zonnige en topografische karakter van zijn schilderijen maakt zijn werk geliefd bij verzamelaars in binnen-en buitenland. Vanaf zijn 23ste wordt hij overladen met onderscheidingen en waar hij ook exposeert wordt zijn werk goed verkocht.
Het overgrote deel van zijn werken betreft Nederlandse steden, met de nadruk op Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. In Amsterdam waren zijn favoriete onderwerpen gezichten met de St. Nicolaaskerk, de Montelbaanstoren, de Ronde Lutherse Kerk of de Munt. Klinkenberg was geen opvallende persoonlijkheid en kon zich slecht verenigen met de nieuwe kunststromingen van rond de eeuwwisseling. Wel was hij een hard werkende en zeer productieve schilder.