Zoek op kunstenaar
Sluit
terug

Theo van Rysselberghe kunstwerk • schilderij • voorheen te koop Oliviers à Cagnes

Rysselberghe Th. van | Théodore 'Théo' van Rysselberghe, Oliviers à Cagnes, olieverf op doek 89,9 x 116,7 cm, gesigneerd linksonder monogram en te dateren ca 1905

Theo van Rysselberghe

Oliviers à Cagnes
olieverf op doek 89,9 x 116,7 cm, gesigneerd linksonder monogram en te dateren ca 1905
annotatie op spieraam: Oliviers aux environs de Nice (Cagnes, printemps 1905).

Dit schilderij was voorheen te koop.

Herkomst: Kunsthandel Huinck & Scherjon n.v., Amsterdam, nr. 375. Kunsthandel Van Nieuwenhuijzen Segaar, Den Haag.
Literatuur: Ronald Feltkamp, 'Théo van Rysselberghe. Catalogue raisonné', Brussel 2003, pag. 359 cat.nr. 1906-022 (met afb.) en pag.104 (met afb. in kleur op pag. 105); tent.cat. Brussel, Paleis voor Schone Kunsten, 'Théo van Rysselberghe', afb. pag. 67 en pag. 259.
Tentoonstelling: 'Théo van Rysselberghe', Brussel, Paleis voor Schone Kunsten, 10 febr.-21 mei 2006/Den Haag, Gemeentemuseum, 10 juni-24 sept. 2006. Najaarstentoonstelling 1998.

De Belgische schilder Theo van Rysselberghe geldt als een van de belangrijkste neo-impressionisten in het kielzog van Seurat. Tijdens een reis naar Parijs in 1886 zag hij als jong kunstenaar voor het eerst Georges Seurat's ‘La Grande Jatte', een schilderij dat als manifest geldt van het neo-impressionisme. Het maakte zoveel indruk dat hij vanaf die tijd zijn schilderijen opbouwde uit talloze zeer fijne kleurstippen. Het schiep een dromerige, transparante atmosfeer, die zich uitstekend leende voor de kustgezichten en landschappen die hij schilderde. Als een van de weinige kunstenaars paste Van Rysselberghe deze techniek ook toe voor portretten, meestal van naaste familieleden en bekenden. De ronde jonge vrouw die hij hier afbeeldde is mogelijk Maria Sèthe, de vrouw van Henry van de Velde, met wie Van Rysselberghe goed bevriend was. Hij schilderde haar zittend, terwijl ze zich bekijkt in een handspiegel en iets verschikt aan haar ketting. Door een ingenieuze ingreep, een tweede spiegel, zien we haar tegelijkertijd op de rug. De grote, ritmisch naast elkaar gezette kleurtoetsen met kleuren als roze, groen en blauw zijn typerend voor zijn werk van vlak na 1900.


Het hele jaar open

Dinsdag t/m zaterdag 11-17 uur en op afspraak