Kas Buunk koopt weer topstuk voor spotprijs: ‘Het hing in een donker hoekje’
EDE – De Edese kunsthandelaar Kas Buunk (25) heeft voor de tweede keer in ruim een jaar een stuk van een Nederlandse topschilder ontdekt en voor een relatief klein prijsje aangekocht. Deze keer gaat het om een werk van de Haagse landschapsschilder Andreas Schelfhout (1787-1870).
Arnold Winkel 10-01-19, 18:21 Laatste update: 18:40
Buunk, werkzaam bij Simonis & Buunk, ontdekte het schilderij onder de naam ‘Hollandse School’ medio december op een veiling. ,,Het hing in een donker hoekje in een achterkamer’’, zegt Buunk.
,,Alles aan het schilderij wees voor mij op de kijkdag al op Schelfhout. De figuren, wolken, bladslag en de vertakking van de bomen waren op zijn niveau en in zijn stijl geschilderd.’’
Het bieden begon op 200 euro, maar het werk bracht 3.870 euro op. ,,Toen ik het schilderij thuis uit de lijst haalde kwamen de initialen A.S. tevoorschijn: Andreas Schelfhout De waarde is zo’n 40.000 euro.’’ Degene die de bieding verloor bleek later een ex-medewerker van Simonis & Buunk te zijn.
Van mij hoeven we de Schelfhout ook niet te verkopen
Kas Buunk, Simonis & Buunk
Cornelis Springer
Eind 2017 ontdekte Buunk op een andere veiling een schilderij van de beroemde stadsgezichtenschilder Cornelis Springer (1817-1891). Die was aangeboden als een Charles Rochussen. De jonge Edenaar kocht het voor 1.100 euro, maar het is zo’n 40.000 euro waard. Hij heeft dit werk boven zijn bed hangen. ,,En van mij hoeven we de Schelfhout ook niet te verkopen. Aan de andere kant is het wel mijn beroep om ze uiteindelijk wel te verkopen. We zien het nog wel.’’
Schelfhout is een van de meest vervalste Nederlandse schilders, maar Buunk staat in voor dit werk. ,,100 procent zeker is dit een Schelfhout. Daar hebben we zoveel ervaring mee. Dat kan echt niet missen.’’ De nieuwe ontdekking bracht Buunk ertoe om donderdag ook een website met het complete oeuvre van de kunstenaar online te zetten.
Details
De nieuwe Schelfhout. © Kas Buunk
Op het ‘nieuwe’ schilderij zijn twee figuren in gesprek aan de oever van een beek. ,,Bij zo’n schilderij zijn de details belangrijk’’, vindt Buunk. ,,In het landschap moet je zelf willen zitten, anders is het weliswaar goed geschilderd, maar saai. Je voelt hier de interactie tussen de man en de vrouw. De man met de voeten in het water. Landvolk in de natuur, typisch romantisch gedachtegoed tegenover de verstedelijking. Zijn ze misschien verliefd? Een watervalletje, een wandelende man met hondje (links) en gedetailleerde waterplanten dragen bij tot de aantrekkelijkheid van het landschap.’’
,,Een schitterend schilderij’’, vindt Andreas Schelfhout II (80), achterachterkleinzoon van de kunstenaar. Hij zit in het bestuur van de documentatiestichting Andreas Schelfhout, samen met Kas en zijn vader Frank Buunk. De stichting is 19 jaar geleden opgericht . In 2005 had Simonis & Buunk een overzichts- annex verkooptentoonstelling van Andreas Schelfhout met meer dan honderd kunstwerken. De kunstenaar was zeer productief en rijk. ,,Schelfhout schilderde elke dag een klein paneel bij het ontbijt’’, zegt Schelfhout II over zijn betovergrootvader.
Negentiende eeuw
Schelfhout is een van de beroemdste landschapschilders van de negentiende eeuw. Hij had vele belangrijke leerlingen, onder wie Jongkind, Leickert en Spohler.
Samen met Bart van Hove, Louis Meijer en Hendrikus van de Sande Bakhuyzen maakte hij in het begin van de negentiende eeuw in Nederland de weg vrij voor de romantische schilderstijl. Zijn werk is te vinden in alle belangrijke Nederlandse musea en werd zelfs verzameld door Koning Willem III, Tsaar Alexander de Grote en de Russische Grootvorst Nikolaj Mikhailovich.