Onlangs dacht Frank Buunk even dat hij een Mondriaan ter waarde van een ton online had verkocht, maar iemand had per abuis op de koopknop gedrukt.
Wel verkocht de Edese kunsthandelaar via internet twee beelden van Kees Verkade en vijf schilderijen sinds de toevoeging van de koopknop op de website in december. ,,Eén mevrouw kocht drie schilderijen tegelijk zonder dat ze ze in het echt had gezien. Zij ging af op de reputatie van onze zaak en weet dat ze een jaar lang ruilrecht heeft.’’
In januari verkocht ik telefonisch 43 kunstwerken aan mensen die ze op de website hadden zien staan.
Hij benadrukt dat de meeste klanten de website vooral gebruiken om zich te oriënteren. ,,In januari verkocht ik telefonisch 43 kunstwerken aan mensen die ze op de website hadden zien staan. Daarna bellen of mailen ze met vragen. Ze willen bijvoorbeeld weten wat voor een lijst erom heen zit, wat de conditie van het schilderij is en hoe het is gerestaureerd.’’
Foto opsturen van het interieur
Om alvast een idee te krijgen, sturen klanten de kunsthandel wel eens foto’s van hun interieur. ,,Dan plakken we met Photoshop het schilderij inclusief lijst op de wand. Zo krijgen ze een goede indruk van hoe het er straks uitziet. Mensen drukken de afbeelding van het schilderij ook wel eens op ware grootte af, plakken de A3-vellen aan elkaar en hangen ze boven de bank’’, vertelt directielid Teo van den Brink.
Dat online kunst aanschaffen steeds populairder wordt, klinkt logisch nu kunsthandels en galerieën gesloten zijn. Toch speelt dit fenomeen al langer.
,,Mensen zijn eraan gewend geraakt om online te kopen. Dat doen ze ook bij de duurste kleding. Het scheelt dat de fotografie een enorme sprong heeft gemaakt. Alle kunstwerken op onze website zijn natuurlijk qua kleur’’, zegt Van den Brink.
Wat kunst kopen op internet ook aantrekkelijk maakt, is het grote aanbod. Waar er in de panden van Simonis & Buunk aan de Notaris Fischerstraat zo’n duizend kunstwerken worden geëxposeerd, staan op de website maar liefst 2500 kunstwerken te koop. ,,Meer muurruimte hebben we helaas niet. Maar alles wat op de website staat, hebben we op voorraad’’, aldus Van den Brink.
Een schilderij van Isaac Israëls van 140.000 euro werd gekocht door iemand die via Google bij ons uitkwam.
Door het uitgebreide aanbod op de website weten steeds meer mensen Simonis & Buunk te vinden.
,,Twee derde van onze verkopen is momenteel aan nieuwe klanten, waarvan er steeds meer uit het buitenland komen. Een schilderij van Isaac Israëls ter waarde van 140.000 euro werd gekocht door iemand die via Google bij ons uitkwam. Daarom is het zo belangrijk om de site actueel te houden, met veel informatie en goede foto’s’’, aldus Buunk.
Toename online kunstverkoop
Hij verwacht dat de online kunstverkoop nog meer zal toenemen. ,,Door corona zijn er nieuwe structuren ontstaan, zoals thuiswerken. Ik heb er geen twijfels over dat hier in de toekomst minder mensen op bezoek komen.’’
Dat zou hij wel erg jammer vinden. ,,Ik vind het belangrijk om het warme contact met de klant te behouden. Kunst is in essentie niet zakelijk, het draait om emotie. Ik heb mensen wel eens bij een kunstwerk zien huilen. Een klik heb je met de werkelijkheid, niet met een plaatje op een beeldscherm. Een muziekstuk beleef je ook pas goed in een concertzaal.’’
‘Ik zie geen Van Gogh gekocht worden via de koopknop’
Waar Simonis & Buunk afgelopen voorjaar en zomer beduidend minder kunstwerken verkocht, nam dat aantal vanaf oktober ineens toe. ,,Aan het begin van de coronatijd hielden mensen meer de hand op de knip. Nu hebben ze vaak geld over, bijvoorbeeld omdat ze niet op vakantie zijn geweest. Ze willen weer iets om naar uit te zien en vinden het belangrijker om thuis te genieten’’, denkt Teo van den Brink.
Het duurste segment loopt via internet niet hard. ,,De laatste twee maanden hebben we maar twee kunstwerken verkocht met een waarde boven een ton. Topmeesterwerken wil je voor je hebben in stille verwondering. Ik zie geen Van Gogh gekocht worden via de koopknop’’, aldus Frank Buunk.
Wel verkoopt hij meer werken onder de 30.000 euro. ,,In dat segment zijn ook jongere kopers actief. Via het web kopen voelt in deze prijsklasse minder riskant.’’ Ook nam het aantal taxaties toe. ,,Veel mensen hebben in coronatijd hun zolder opgeruimd.’’