Goede Vrijdag 6 april 2012
Een bijzondere gebeurtenis in de Nederlandse kunsthandel: een monumentaal beeld van Auguste Rodin (1840-1917), één van de invloedrijkste Franse beeldhouwers van de 19e eeuw, komt in een Nederlandse kunsthandel. ‘Le Christ et la Madeleine’, een voorstelling van de gekruisigde Christus omarmd door een troostende Maria Magdalena, wordt dit jaar via Simonis & Buunk Kunsthandel in Ede voor het eerst aan het Nederlandse publiek getoond. De imposante marmeren sculptuur van ruim een meter hoog is afkomstig uit de collectie van een bekende internationale Nederlandse koopman/ondernemer, wiens vader het werk in 1964 kocht op een ‘special sale’ van Sotheby’s in Londen.
‘Le Christ et la Madeleine’ is het enige bewaard gebleven beeld van Christus in Rodins oeuvre. De voorstelling is hartverscheurend: Maria Magdalena die de gekruisigde, uitgeputte Christus wanhopig vastklampt, beiden wetend dat hij sterven gaat. De wijze waarop de verstrengelde figuren half uit het marmerblok gehouwen zijn benadrukt dit dramatische moment. De hele tragedie van veroordeling, lijden, kruisiging en daarna verstilde ontroering is gebundeld in dit ene, magistrale kunstwerk. Anderzijds leidt het sensuele lichaam van Maria Magdalena af van de zwaarte en droefheid van het onderwerp. In het beeld ligt Maria Magdalena met haar oor dicht bij het hart van Jezus om te luisteren of het nog klopt. Ze zoekt naar een liefde die sterker is dan de dood.
Een gezelschap bekende geestelijken en theologen zal binnenkort, waarschijnlijk even na Pasen in het Fischerhuis bijeen komen om ieders visie te geven vanuit het eigen perspectief.
Er zijn van ‘Le Christ et la Madeleine’ twee exemplaren in marmer gemaakt, waarvan het eerste in opdracht van de beroemde staalmagnaat en collectioneur August Thyssen (1842-1926); dit iets kleinere werk bevindt zich nu in het Museo Thyssen-Bornemisza in Madrid. Baron August Thyssen was een groot liefhebber van beeldhouwkunst. Hij ontwikkelde een bijzondere vriendschap met Auguste Rodin, wat in 1905 resulteerde in een opdracht voor een serie van zeven marmeren beelden, alle te zien in het museum. ‘Le Christ et la Madeleine’ is één van die sculpturen.
Dat het beeld een van de lievelingsbeelden was van de baron getuigt de plaatsing van deze Rodin als enig kunstwerk aan het hoofd van de kist bij de begrafenis van Thyssen.
Rodin heeft waarschijnlijk al in 1892 een studie voor dit beeld gemaakt, en in 1894 maakte hij er een gipsmodel voor. De eerste uitvoering in marmer ontstond dus pas elf jaar later. Het Musée Rodin in Parijs geeft aan dat het beeld dat nu, na jarenlange verborgenheid in particulier bezit via Simonis & Buunk op de markt verschijnt, het tweede exemplaar is, gemaakt in 1908-1909. In december 1914 schreef Rodin aan de Amerikaanse danseres Loïe Fuller dat hij ook een exemplaar in brons wilde uitvoeren, maar dit is nooit gerealiseerd.
De beveiliging en verzekering zijn in Ede aangepast vanwege de zeer hoge zeldzaamheidswaarde, alhoewel het bijna onmogelijk is het werk even ongemerkt mee te nemen. Het weegt circa 1.2 ton.
‘Le Christ et la Madeleine’ wordt – als twee pendanten – geflankeerd door twee schilderijen van de beroemde Nederlandse-Franse romanticus Ary Scheffer: Jezus Christus met een kruis, uit 1845 en het andere doek Maria Magdalena, uit 1855.