14 december 2001
Kunsthandel Simonis&Buunk in Ede heeft de hand weten te leggen op een van de drie topstukken van Bart van der Leck, getiteld Moeder met kind spelend, die vorige week op de markt kwamen. Het schilderij meet 109 bij 69 cm en is gesigneerd en gedateerd ’52-55’ op de achterzijde van het doek. Van de andere twee werken werd een na-oorlogs abstract werk aangekocht door het museum Kröller-Müller, terwijl een vroeg semi-abstract werk naar het zuiden des lands verhuisde.
Het schilderij ‘Moeder met kind spelend’ is rechtstreeks afkomstig van de familie van de kunstenaar en verkeert mede daarom in een zeer goede conditie. Van der Leck was in het begin van de vorige eeuw één van de voornaamste vertegenwoordigers van De Stijl, een beweging waarvan onder anderen ook Piet Mondriaan, de architect Gerrit Rietveld en schilder-theoreticus Theo van Doesburg deel uitmaakten. Gezamenlijk creëerden zij een beeldtaal die van grote invloed was, en is, op de beeldende kunst en architectuur.
In tegenstelling tot van Doesburg en Mondriaan heeft Van der Leck de figuratie nooit helemaal verlaten. Het schilderij ‘Moeder met kind spelend’ is hier een treffend voorbeeld van. In kleurbalken die zachtgrijs van toon zijn geeft van der Leck summier het thema van het werk aan. De krachtige, weloverwogen geplaatste vlakken in de bekende primaire kleuren rood, geel, blauw en de niet-kleur zwart lijken hier los van te staan. In het totaal complementeren beide beeldelementen elkaar echter tot een evenwichtige compositie.
Simonis&Buunk is erg verheugd dat zij wederom een zo belangrijk werk aan haar collectie kan toevoegen. Als een van de weinige kunsthandels in Nederland koopt zij regelmatig museale kunst aan. Zo verwierf zij een jaar geleden het imposante werk De ‘Paleisstraat-Singelbrug te Amsterdam’ van G.H. Breitner voor een recordbedrag. Voor deze aankopen moet vaak diep in de buidel worden getast. Maar monumentale werken van Van der Leck komen zeer zelden op de markt, zeker niet direct uit de hand van de familie. Niettemin vergen aankopen als deze moed en doortastendheid van de kunsthandel, iets wat niet een ieder gegeven is.