Al vóór de veiling zag de koper, Simonis & Buunk Kunsthandel in Ede, dat niet alleen het signatuur ‘PFdN’ vals was maar dat het paneel ook heel sterke stilistische overeenkomsten vertoonde met enkele reeds bekende winterlandschappen uit de vroege periode van Schelfhout. Bijzonder is bovendien dat daaropvolgend onderzoek aan het licht bracht dat dit Winterlandschap met houtsprokkelaars hoogstwaarschijnlijk een pendant was van een reeds erkend zomers boslandschap, Zomerlandschap met riviertje en figuren, dat Schelfhout omstreeks 1815 schilderde. Toen bij de restauratie van het paneel onder de eerste vernislaag en een oude retouche duidelijke resten van een signatuur van Schelfhout tevoorschijn kwamen, werden alle nog bestaande twijfels over de authenticiteit van het stuk helemaal weggenomen. Een prachtig kunstwerk is hiermee in ere hersteld. Het pronkt waar het hoort: ter rechterzijde – als pendant – van het voornoemde zomerlandschap, dat Simonis & Buunk naderhand ook wist te verwerven.