Zoek op kunstenaar
Sluit

Van Atelier tot Kunstacademie

Van oudsher leerden schilders in ons land hun vak door samenwerking en verbinding met anderen. Vanaf de Middeleeuwen werd binnen het Sint-Lucasgilde vakmanschap zorgvuldig van meester op leerling overgedragen. Hetzelfde gold voor schildersfamilies, waarin het doorgeven van kennis en ervaring aanzien en succes waarborgden. Voor wie niet stamde uit een artistieke familie bestond er in de 17e eeuw ook al de mogelijkheid om in de leer gaan bij een ervaren, vaak bewonderde schilder. Op een dergelijk atelier waren vaak meerdere leerlingen werkzaam. De leertijd begon met het doen van allerlei klusjes zoals hout schuren, doeken prepareren, kwasten schoonmaken en pigmenten wrijven. Daarna mocht begonnen worden met het echte schilderen, waarbij het niet ongebruikelijk was dat de leerling na verloop van tijd meeschilderde aan het werk van zijn meester. Immers, zeker in de 17e en 18e eeuw was het onderwerp belangrijker dan de emotie of eigen interpretatie van de schilder.

Meester en leerling
In de eerste helft van de 19e eeuw, toen de gildes al niet meer bestonden, was de opleiding van een schilder nog niet veel veranderd. Talentvolle jongemannen werden ofwel door hun vader, oom of broer onderwezen in de kneepjes van het vak of ze doorliepen een leertijd op het atelier van een schilder. Wel werden de leerlingen niet meer vanzelfsprekend ingezet voor hand-en-spandiensten, vermoedelijk omdat er nu leergeld werd betaald. Bekend is bijvoorbeeld dat Johannes Bosboom in 1835 aan Bart van Hove 15 gulden betaalde voor 3 maanden schilderles. Maar ook kwamen er in de loop van de eeuw steeds meer kant-en-klare schildersmaterialen op de markt. Zo was verf vanaf ongeveer 1840 in tubes verkrijgbaar. Daar waar nog wel allerlei klusjes verricht werden, zoals door Jacob Maris op het atelier van J.A.B. Stroebel (1849-18520), had dat als reden dat ze daarmee in hun onderhoud konden voorzien.

Academies
Heel gebruikelijk was het om het schilderen bij een leermeester te combineren met tekenlessen op een van de vele tekenacademies die ons land rijk was. De oudste academie, die van Den Haag, was  opgericht in 1682. Daarna volgden er vele andere zoals in Leiden (1694), Utrecht (1696), Alkmaar (1697) en Amsterdam in 1817. En tenslotte werd in vrijwel iedere plaats van betekenis tekenonderwijs gegeven. Op deze tekenscholen, die openstonden voor zowel aankomende kunstenaars als liefhebbers, werd naar voorbeeld van de Franse academies onderwezen in het natekenen van voorbeelden zoals prenten en gipsen afgietsels van beelden uit de klassieke oudheid. Voor de gevorderde leerlingen werd er getekend naar levend (naakt)model. Naarmate de eeuw vorderde waren de academies gedwongen hun koers te wijzigen door toenemende kritiek op het rigide naleven van het klassieke ideaal. Het werd mogelijk om ook overdag lessen op de academie te volgen en het lespakket van verschillende academies breidde zich uit. Ook schilderen behoorde daartoe, al kwam dat in Den Haag langzamer van de grond dan in Amsterdam, waar het vak onder August Allebé serieus in het lesprogramma werd opgenomen. Door dit alles werd de rol van de academies in de opleiding van kunstenaars steeds groter en raakte de atelieropleiding in de loop van de 19e eeuw uiteindelijk in ongebruik.

Schilderende vrouwen
Voor meisjes met artistiek talent stond lange tijd alleen de leerweg via familie open. Toegang tot de academie of ateliers hadden ze niet. Als ze veelbelovend waren konden zij met hun schilderen in hun onderhoud voorzien, zoals Henriëtte Ronner-Knip, Gerardine van de Sande Bakhuijzen en Margareta Roosenboom. Maar dat was in de 19e eeuw maar voor enkelen weggelegd. Pas in 1871 (Den Haag) en 1872 (Amsterdam) en al eerder in Groningen kregen vrouwen, zij het nog in beperkte mate, toegang tot het academieonderwijs. Vaak begon het schilderen al op zeer jonge leeftijd. Van Henriëtte Ronner-Knip gaat het verhaal dat zij vanaf haar 11e jaar op haar vaders atelier werkte. De nadruk werd daar gelegd op de uitwerking van details, uitgebalanceerde compositie en evenwicht tussen licht en donkerpartijen. Een manier om gelijkgestemden te ontmoeten en werk te verkopen boden vanaf 1808 de Tentoonstellingen van Levende Meesters. Deze werden naar voorbeeld van de Franse ‘Salon’ jaarlijks gehouden, beurtelings in Amsterdam en Den Haag. Een belangrijke plek om vakgenoten te ontmoeten en bekendheid te krijgen waren ook de kunstenaarsgenootschappen, die in tegenstelling tot de academies open stonden voor schilderessen. Hier werden kunstbeschouwingen gehouden en er werd de mogelijkheid geboden om te tekenen naar model, waar door velen n gebruik van werd gemaakt.

Schildersfamilies
Beroemde en productieve schildersfamilies in de 19e eeuw waren de families Knip, Hulk, Spohler, Van de Sande Bakhuijzen, Schelfhout en Koekkoek. De Koekkoekfamilie was uitzonderlijk rijk aan talenten. Stamvader Johannes Hermanus gaf zijn talent door aan vier kinderen, zeven kleinkinderen en achterkleinkinderen en bestreek daarmee vrijwel de hele 19e eeuw. Lag zijn oorsprong in Zeeland, jongere generaties trokken naar Amsterdam, Hilversum en omstreken. De beroemdste zoon, landschapsschilder Barend Cornelis, trok in 1834 vanuit Het Gooi naar het Duitse Kleef, waar hij in 1841 een tekenacademie oprichtte waarvoor zich talloze leerlingen aanmeldden. Zijn opvattingen over penseelvoering, compositie en techniek werden in praktijk gebracht door de door Koekkoek geleide, romantische schildersbent waartoe onder anderen Willem Bodeman, J.B. Klombeck en F.M. Kruseman behoorden. Bodeman, maar drie jaar jonger dan Barend Cornelis, had al in 1826 les had gehad van Koekkoek in Amsterdam en Hilversum. Ook Kruseman had B.C. Koekkoek vermoedelijk in Hilversum leren kennen. Hij trok niet mee naar Kleef, maar bleef wel zijn hele leven de lessen van Koekkoek in praktijk brengen in zijn romantische zomer- en winterlandschappen. Klombeck was de meest honkvaste leerling van Koekkoek. Hij werd geboren in Kleef, werd leerling in Kleef en was een van de meest prominente navolgers.

Barend Cornelis Koekkoek | Studie van kegelende figuren, krijt op gekleurd papier, 15,8 x 19,6 cm, gesigneerd l.o. met initialen

Barend Cornelis Koekkoek

aquarel • tekening • voorheen te koop

Studie van kegelende figuren

Albert Roelofs | Naaktstudie van man op de rug gezien, zwart en wit krijt op papier, 34,2 x 17,2 cm

Albert Roelofs

aquarel • tekening • te koop

Naaktstudie van man op de rug gezien

Josephus Augustus Knip | Italiaans landschap met figuren op een landweg, op de achtergrond een campanile, gouache op papier, 49,5 x 71,5 cm

Josephus Augustus Knip

aquarel • tekening • voorheen te koop

Italiaans landschap met figuren op een landweg, op de achtergrond een campanile

Henriëtte Knip | Boeket rozen op de bosgrond, olieverf op doek, 36,3 x 42,7 cm

Henriëtte Knip

schilderij • te koop

Boeket rozen op de bosgrond

Henriette Ronner | Moederkat met spelende kittens, olieverf op doek, 60,5 x 48,5 cm, gesigneerd l.o.

Henriette Ronner

schilderij • voorheen te koop

Moederkat met spelende kittens

Johannes Frederik Hulk | Stadsgezicht met figuren, olieverf op doek, 66,7 x 82,5 cm

Johannes Frederik Hulk

schilderij • te koop

Stadsgezicht met figuren

John Hulk jr. | Vossenjacht, aquarel op papier, 27,3 x 43,5 cm, gesigneerd l.o.

John Hulk jr.

aquarel • tekening • te koop

Vossenjacht

Hendrik Hulk | Uitzeilende brik en raderstoomboot bij een zeepier, olieverf op paneel, 17,3 x 26,8 cm, gesigneerd r.o.

Hendrik Hulk

schilderij • te koop

Uitzeilende brik en raderstoomboot bij een zeepier

Johannes Franciscus Spohler | Stadsgezicht met boogbrug en roeiboot, olieverf op paneel, 19,0 x 14,8 cm, gesigneerd l.o.

Johannes Franciscus Spohler

schilderij • voorheen te koop

Stadsgezicht met boogbrug en roeiboot

Jan Jacob Spohler | Schaatsplezier op een vaart bij een molen, olieverf op paneel, 39,2 x 55,3 cm, gesigneerd l.o.

Jan Jacob Spohler

schilderij • voorheen te koop

Schaatsplezier op een vaart bij een molen

Gerardine van de Sande Bakhuyzen | Herfstboeket met wilde viooltjes op de bosgrond, olieverf op paneel, 24,8 x 36,6 cm, gesigneerd l.o.

Gerardine van de Sande Bakhuyzen

schilderij • voorheen te koop

Herfstboeket met wilde viooltjes op de bosgrond

Hendrikus van de Sande Bakhuyzen | Rustend vee in een rivierlandschap, olieverf op paneel, 79,9 x 102,4 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 1840

Hendrikus van de Sande Bakhuyzen

schilderij • voorheen te koop

Rustend vee in een rivierlandschap

Julius Jacobus van de Sande Bakhuyzen | Parklandschap met elegant gezelschap, olieverf op doek op paneel, 26,7 x 35,0 cm, gesigneerd r.o.

Julius Jacobus van de Sande Bakhuyzen

schilderij • te koop

Parklandschap met elegant gezelschap

Johannes Hermanus Koekkoek | Schipbreuk bij de Kaapkolonie, Zuid-Afrika, met in de verte de Tafelberg, olieverf op paneel, 57,4 x 82,8 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd 1824 (vaag)

Johannes Hermanus Koekkoek

schilderij • te koop

Schipbreuk bij de Kaapkolonie, Zuid-Afrika, met in de verte de Tafelberg

Hermanus Koekkoek | Laverende tjalk en brik voor de kust, olieverf op doek, 55,6 x 75,4 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd 1858  VERKOCHT

Hermanus Koekkoek

schilderij • voorheen te koop

Laverende tjalk en brik voor de kust

Willem Koekkoek | Straatje achter de kerk, olieverf op paneel, 38,3 x 29,5 cm, gesigneerd l.o.

Willem Koekkoek

schilderij • te koop

Straatje achter de kerk

Jan H.B. Koekkoek | Het binnenvaren van de haven, olieverf op paneel, 12,2 x 18,4 cm, gesigneerd l.o. en verso gedateerd 1889

Jan H.B. Koekkoek

schilderij • voorheen te koop

Het binnenvaren van de haven

Barend Cornelis Koekkoek | IJsvermaak op de rivier, olieverf op paneel, 31,4 x 43,9 cm, gesigneerd r.o. en gedateerd 1827

Barend Cornelis Koekkoek

schilderij • voorheen te koop

IJsvermaak op de rivier

Marinus Adrianus Koekkoek I | Reizigers en vee langs de bosrand, olieverf op paneel, 26,5 x 35,9 cm, gesigneerd l.o.

Marinus Adrianus Koekkoek I

schilderij • voorheen te koop

Reizigers en vee langs de bosrand

Frederik Marinus Kruseman | Heuvellandschap met de ruïne van Brederode, olieverf op paneel, 24,0 x 30,9 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 1853

Frederik Marinus Kruseman

schilderij • voorheen te koop

Heuvellandschap met de ruïne van Brederode

Johannes Tavenraat | Heuvellandschap met grote boom, olieverf op paneel, 10,8 x 17,4 cm, gesigneerd l.o. en gedateerd 1848

Johannes Tavenraat

schilderij • voorheen te koop

Heuvellandschap met grote boom

Nicolaas Roosenboom | IJsgezicht met schaatsers bij een molenruïne, rechts een stoomtrein, olieverf op paneel, 29,4 x 43,7 cm, gesigneerd r.o. en te dateren ca. 1850-1855

Nicolaas Roosenboom

schilderij • voorheen te koop

IJsgezicht met schaatsers bij een molenruïne, rechts een stoomtrein

Albert Roosenboom | Het eerste portret, olieverf op doek, 55,0 x 37,6 cm, gesigneerd l.o.

Albert Roosenboom

schilderij • voorheen te koop

Het eerste portret

Margaretha Roosenboom | Klimrozen op een Spaanse gitaar, olieverf op doek, 110,8 x 75,9 cm

Margaretha Roosenboom

schilderij • te koop

Klimrozen op een Spaanse gitaar